IN THE DISTRICT COURT OF TULSA COUNTY

STATE OF OKLAHOMA DISTRICT COURT
WORLD PUBLISHING COMPANY, ) JAN 1 § 7008
)
Plaintiff, ) S HONE SUTH CouRT o
) AR
VS, ) .
) Cd 2069 6uv308
RENEGADE PUBLISHING, INC. ) Case No.
d/b/a URBAN TULSA;
KETTH SKRZYPCZAK; and ) LINDA G. MORRISSEY
MICHAEL D. BATES, )
)
Defendants. )
PETITION

COMES NOW the Plaintiff, World Publishing Company, and for its claims for
relief against the Defendants, alleges and states as follows:

1. World Publishing Company is an Oklahoma corporation (“Tulsa World™)
which publishes the Tulsa World newspaper. Tulsa World has continuously published
the Tulsa World newspaper for over 100 years.

2. The Defendant, Renegade Publishing Company d/b/a Urban Tulsa
(“Urban Tulsa”), publishes a weekly independent newspaper under the name Urban
Tulsa Weekly and has for years engaged in a pattern of practice of criticizing the Tulsa
World for the purpose of increasing Urban Tulsa Weekly's circulation and readership.

3. Keith Skrzypczak (“Skrzypczak™) is the Editor and Publisher of Urban
Tulsa and has for years engaged in a pattern of practice of criticizing the Tulsa World for

the purpose of increasing Urban Tulsa Weekly'’s circulation and readership.



4. The Defendant, Michael D. Bates (“Bates”), is an individual residing in
Tulsa, Oklahoma, and a writer for Urban Tulsa Weekly who wrote a story titled “Tulsa
Whirrled” that was published in the Urban Tulsa Weekly on or about January 14, 2009,
and was published on the Urban Tulsa Weekly website on or about the same date
(collectively the “Story”). A full true and correct copy of the Story from the Urban Tulsa
Weekly and a copy from the website are attached hereto collectively as Exhibit “A.”

5. On information and belief, Skrzypczak, as Editor and Publisher, either
edited the Story or had a responsibility as Editor and Publisher to edit the Story to assure
that the Story was not false and defamatory and/or disparaging.

6. The Story contains false statements of and concerning the Tulsa World,
was published to third parties, was derogatory of the business of the Tulsa World and
general quality and integrity of the Tulsa World circulation numbers and was intended to
cause harm to the pecuniary interest of the Tulsa World or was recognized or should have
been recognized that the false statements were likely to cause harm. The Story also was
published with actual malice and the Tulsa World has and will suffer special damages as
a result of this Story.

7. More specifically, the Story written by Bates, edited by Skrzypczak, and
published by Urban Tulsa, makes a number of false and defamatory or disparaging
statements.

(A) One false statement in the Story is that the Tulsa World concealed a
decline in circulation by withdrawing in 1997 from the circulation audits performed by
the Independent Audit Bureau of Circulations (“ABC"), and for nearly a decade ABC did

not perform circulation audits of Tulsa World. This was a false statement as the ABC




performed paid circulation audits for the Tulsa World for 1996, 1997, 1998, 1999 and

2000. It later hired an independent company, Grant Thomton, LLP (*Grant Thomton”),
to audit its paid circulation. Grant Thomton audited paid circulation figures in 2002-
2005. In 2005, the Tulsa World again retained ABC to audit its paid circulation numbers.

(B) A second false statement is that a steep drop in circulation was concealed
by the Tulsa World from its advertisers.

(C) The Story also alleges that Tulsa World hired its own consultants to
conduct market survey and circulation estimates and concealed declines in circulation.
The Story falsely asserts a steep drop of paid circulation for the Tulsa World from 2005
when compared to the paid circulation numbers for the Tulsa World for 2006, suggesting
that the World was inflating its paid circulation by as much as 20%. This statement
falsely implies that the Tulsa World inflated its paid circulation numbers to intentionally
mislead advertisers and cause advertisers to overpay the Tulsa World for advertising.

8. Until 2002, ABC conducted circulation audits of the Tulsa World. Tulsa
World discontinued its membership in ABC on March 18, 2002, for a variety of reasons,
but mostly because it had lost faith in it as an auditing group. The decision proved to be
valid, because in 2004 it was widely reported that certain newspaper members of the
ABC had inflated their circulation numbers significantly despite ABC’s audit of those
newspapers’ paid circulation. These revelations gave ABC audits and the newspaper
industry in general a black eye.

9. To replace ABC for the years 2002-2005, the Tulsa World retained one of
the world’s largest and most reliable accounting firms, Grant Thornton, to conducts its

audits of circulation. At that time, Grant Thornton had a staff of 21,500 employees,




operating in 585 offices, and had over almost $1.84 billion in annual sales. Grant
Thornton conducted four audits of the Tulsa World paid circulation numbers, and Tulsa
World management believed Grant Thomton’s audit practices to be more thorough than
any process ever conducted by ABC when the Tulsa World previously subscribed to the
ABC audits.

10.  On March 23, 2005, the Tulsa World re-applied for membership in ABC.
That membership was granted a few months later. The Tulsa World returned to the ABC
after the Tulsa World had regained confidence that ABC had updated its accounting
practices and was more thorough in its audit approach.

11.  The Defendants’ statements that Tulsa World’s circulation declined by
20% from the 2005 Grant Thomnton audit of paid circulation to the 2006 ABC audit of
paid circulation is completely false and defamatory.

12.  The 2005 Grant Thomton audit reflected a Monday through Saturday
average paid circulation of 134,945 compared to the 2006 ABC average paid circulation
audit of 126,736 or a 6.08% decline.

13. The 2005 Grant Thomnton audit for Sunday circulation showed average
paid circulation of 187,109 and the 2006 ABC audit of Sunday paid circulation showed
177,600 representing a 5.08% decline. In short, on a global basis, paid circulation
numbers for the Tulsa World declined only about 5-6% from 2005 to 2006, and these
declines were not unusual among industry counterparts.

14, This information is readily available to the advertisers and is published
through many sources to advertisers by the Tulsa World and other media. The

Defendants recognized that the 20% decline may be false by stating that the numbers




| “suggest” the Tulsa World was inflating its circulation by as much as 20%. The use of
the word “suggest” implies that Defendants recognized that their statements may be false ‘
and that they have substantial doubt as to the truthfulness of their statements. Attached
hereto collectively as Exhibit “B” are the face pages of the audits of the paid circulation ‘
numbers for 2005 and 2006.

15.  The Tulsa World each year pays substantive sums to audit and verify its
paid circulation so that advertisers may rely on the paid circulation numbers provided
when advertisers make a decision to place an ad with the Tulsa World. The Defendants’
false statements undermine the veracity and integrity of the Tulsa World circulation
numbers and cause great harm to the Tulsa World and its reputation for honesty and
integrity with advertisers. The Tulsa World has built its reputation with advertisers over
100 plus years, and these false statements cause the Tulsa World serious actual, special
and consequential damages.

FIRST CLAIM FOR RELIEF

16.  Plaintiff adopts and realleges the allegations set out above.

17.  The false statements in the Story constitute commercial disparagement of
the Tulsa World in that the Defendants made false statements of and conceming the Tulsa
World and the integrity and veracity of its circulation numbers used to sell advertising.

18.  The false statements were published by the Defendants, Urban Tulsa,
Skrzypczak and Bates, in Urban Tulsa Weekly and its website.

19.  The false statements were derogatory to the business of the Tulsa World in

general and as to the quality of its paid circulation numbers and implied that the Tulsa



World had falsely concealed and attempted to mislead advertisers as to its circulation

numbers.

20.  The false statements were published with actual malice and were intended
to cause harm to the pecuniary interest of the Tulsa World, or were recognized or should
have been recognized as likely to harm the Tulsa World.

21.  The statement that Tulsa World had inflated the circulation number from
2005 compared to 2006 and other false statements were published with actual knowledge
of the falsity or with reckless disregard to the falsity as the ABC numbers and the Grant
Thornton numbers are readily available or verifiable from many sources. Further, the
Defendants failed to contact the Tulsa World to ask for its response before publishing the
Story with the faise statements, and did so with knowledge that the Tulsa World would be
able to affirmatively demonstrate the falsity of the statements in the Story. This appears
to have been done by Defendants to gain commercial advertising as a competitor of the
Tulsa World.

22.  The Story written by Bates, edited by Skrzypczak, and published by Urban
Tulsa has caused the Tulsa World to suffer special damage in loss of revenue and good
will and will cause the Tulsa World additional special and general damages. The false
statements also damaged the reputation and integrity of the Tulsa World.

SECOND CLAIM FOR RELIEF
CORPORATE DEFAMATION

23.  The Plaintiff adopts and realleges the allegations above.
24.  The Defendants’ statements in the Story were false and defamatory.

25.  The Defendants’ statements were not privileged.



26.  The Defendants’ false statements of and concerning the Tulsa World were
published négligently or the Defendants knew those statements to be false or published
the false statements with reckless disregard for the easily ascertainable truth or falsity.
The false statements have caused and will cause special and general damages to the Tulsa
World in the loss of revenue and good will and reputation. The false statements have
also damaged the reputation and integrity of the Tulsa World with its advertisers and
readers in that the false statements state or imply the Tulsa World purposefully,
intentionally and willfully misled advertisers as to the decline in circulation for 2006
compared to 2005, the reasons the Tulsa World discontinued use of ABC and the
concealment of circulation decline.

27. The Defendants’ actions were willful, wanton and recklessly done with the
intent to damage the Tulsa World and to obtain a commercial advantage.

WHEREFORE, the Tulsa World prays that the Tulsa World be granted actual,
special and general damages in amounts in excess of $10,000, and be granted punitive or
exemplary damages in excess of $10,000 to punish and make an example of the
Defendants for their willful, malicious, reckless and wanton false statements.

d,

f1ad Titus, OBA’#9034

E HILLIS REYNOLDS LOVE
DICKMAN & MCCALMON

15 East Fifth Street, Suite 3700

Tulsa, Oklahoma 74103

(918) 587-6800 FAX: (918) 587-6822

Attorneys for Defendant,
World Publishing Company



EXHIBIT “A” {

CITYSCOPEAAR

Tulsa Whirrled

Daily lays off its future in last week’s downsizing

he e-mail went out at about 5pm
on Monday, January 5, ordering the
recipient to show up for a special
meeting the following morming at

10am.
i Co-workers spent the rest of

Monday night shooting messages back
; Upper management decided who would go, and

i they seem to have applied a strict last-in-first-out

: policy. Instead of using a scalpel, the World big shots
i took a blunt axe to the roster.

and forth via Blackberries, text messages, IMs, and
Facebook, trying to find a pattern in wheo received
the invite to the special meeting and who didn’t.
The invitation was to the corporate abattoir.
Behind the pebble-clad walls of the Tulsa World's
totalitarian-moderne Main Street bunker, 28
employees, 26 of them news staffers, learned that

perspecﬁveonlomlnewsand&eshwayétopresmt
: stories to readers were let go.

Meanwhile, the paper kept the tired old voices

whose pro-local-establishment bias has alienated its
: readers and accelerated its decline.

Word is that the daily’s middle managers - the

section editors - were left completely out of theloop. :
} chief of the O'Collegian, the student-run OSU daily,

¢ and had challenged the administration over student

: control of the paper’s website. Yet another had been .
! an award-winning sports editor in a smaller market

i before coming to Tulsa.

Not every long-time employee is deadwood,

i and some newcomers are no doubt too green and
: immature to be productive, But it doesn’t make

One of the paper’s demgners wrote about her

i dismissal on her blog, headygoesherey.wordpress.

: com. A glance back through her archives reveals

! someone writing with informed passion-about the
: best ways to organize and present information to

: newspaper readers.

Another of the layoff victims had been editor-in-

The daily’s new hires were lured from around

the country to what they were led to believe would

they were being laid off, be one of the most stable situations in print
The victims inchaded edi urnalism.
e e e avmor  When Local Family Ownership Has It's Downside. “Treywere escouragedtotink thata

the daily’s three state capitol reporters. They
were given a minimal severance package:
two weeks pay, plus accrued vacation, and
insurance coverage through the end of
January.

This was the second World layoff in less
than a year, In March 2008, the daily shut down its

'Cammumty World editions, axing 17 positions, while :

five new positions to the newsroom and
website staff. A few of those who had been laid off
were hired back for the new downtown positions.

That cost-cutting move made some economic
sense, even though it was sad to see many good
people put out of a job. The community editions
were a strategic move in the mid-‘90s to head off
competition from suburban papers, a need that no
longer existed. The paper was able to shed the cost of :
miaintaining satellite offices around the metro area
. and the added expense of producing and distributing !

_targeted editions.

This latest layoff appears to be both a strategic
blunder and a missed opportunity, Creative,
energetic, and intelligent young journalists who
might have reinvigorated the paper with a fresh

The World's news and editorial coverage appears
to be slanted to the benefit of the owning family's wes
social and financial connections . . .

i sense for management to keep someone on the
payroll who sleeps at his desk or who is complacently :
i phoning it in every day, hanging on until retirement, ;
: while laying off innovative and enthusiastic young

. staffers.

 Youth Not Served

During the last few days, through some Internet

: sleuthing, I've learned more about those who were
: given the sack. Many of them had only been with the :

paper for four or five months, hired in August and

E let go in fanuary.

Many of the newest hired-and-fired were recent
: graduates, but they were nevertheless talented

5 journalists with an evident love for their chosen
! profession. Several came from the University of
i Missouri, one of the top journalism programs in the
i country.

locally-owned newspaper, under the founding
farnily’s ownership for more than a century,
was universally respected around town and
wouldn’t be subject to the instant profit
pressures experienced by papers owned by
publicly-traded corporations. They were told

: thathﬂsaseconomyhasntbemhxtashardasthat

of the rest of the country.
Had the World lost dirculation? What paper

. hasn’t? But World recruiters could point to
: marketing surveys showing a half-million readers on
: average.

What the new hires likely didn’t know was the

: backstory.

Weak Minds, Weak Daily
The World has been hemorrhaging readcrs

: for well over a decade. Daily circulation dropped

i more than 30 percent between 1998 and 2008, from

! 162,186 to 110,467. Sunday circulation took a similar
-+ fall. This is a dedline on the same order of magnitude
i as the New Orleans Times-Picayune.

The circulation decline was concealed for a time

: because in late 1997 the World withdrew from the




EXHIBIT “A»

semi-annual dirculation audits performed by the

independent Audit Bureau of Circulations (ABC),

only rejoining in time for the March 2006 audit.
During the interim, the daily hired its own

: feel that city leaders are out of touch with their
! communities” needs, that they're left out of

: the planning process, and that the wealthy and
: connected will control the outcome of our new

cor(;s;lxlatants to conduct market surveys and i comprehensive planning process.

circulation estimates. Through its

The steep drop between . . . long-standin

the paid constltants - . . THrough its long-standing policy of ey feonsorting

Hhaxch 2002 count and comforting the comfortable and afficting I Shione i

e o et the afflicted, the Worihas deepened  zficied he Worid

it crauationbyas - the alienation between the city's aienation between he

It percent. . . a g City's lishimen
While many papers  €Stablishment and ordinary citizens. and ordinary citzens

have suffered drops :

as deep as the World's, on average the circulation of : Sackcloth and Ashes, Maybe?

the top 100 papers in America has dropped by 13
percent during the last 10 years. The Okighornarn’s
decline matches the national average almaost exactly.

Some papers in the region are selling rmore copies :

than a decade ago. The Arkansas Democrat-Gazette’s
circulation increased from 173,000 to 176,000

The newly hired staffers may have had the
impression that because both conservatives and

the World's bias problem is different from the usual
lefi-right divide.

Local family ownership has its downside. The
World's news and editorial coverage appears to be
slanted to the benefit of the owning family’s social
and financial connections.

passionate about local issues and who would be the
most likely to seek out and pay for sources of local

Some of us vowed never to subscribe again when

Perhaps the present ctisis will inspire some

: overdue humility and soul-searching. The signs are
: not promising: Mike McCarville reported on his blog

{www.tmrcom.blogspot.com) that just a week before

: the latest layoff, World president John Bair’s name
: appeared on a list of candidates for a proprietary

: membership in Southern Hills Country Club, at an
. estimated cost of $90,000.

liberals hated the paper, it must be well balanced. But '

If they want to regain readership, the World’s

: owners and senior management need to confess
¢ and repent. They need to acknowledge that their
i one-sided editorial section and the bias they've

: encouraged on the news pages have driven away
: readers. And then they need to balance the paper
i -- add opposing views to the editorial board, hire
Those Tulsans who are the most involved inand | an ombudsman to take a critical look at the paper’s
! news coverage, convene focus groups of the paper’s
: harshest critics.

news are the very subscribers that the Worldis losing,
i need to acknowledge that they have a blind spot and

The paper’s ownership and senior management

the paper’s ownership then act to correct it.
oesendinpm A city needs a good daily newspaper ...  Theuented
Operatingsgreement | only trustworth_y local coverage and who werclet golast
doomingtheevening - COMMentary will attract readerst0a  Whatever the fate of
Wit local newspaper. il e T
Others have been to tell and a need for

alienated one slanted story at a time. The paper has
consistently supported the build-anything-anywhere
development lobby and consistently attacked

~Democrats and Republicans alike — who sought to
reform zoning and land-use policies and processes.
Janet Pearson’s Jan. 11* columnn is a case
in point, an insulting piece that claims a lack of
due diligence and understanding on the part of
homeowners is behind the latest conflict between
homeowniers and developers in south Tulsa. It
couldn’t possibly be pro-developer bias on the part
of planning bureaucrats, because chief planning
bureaucrat Wayne Alberty told her se.
Four years ago Ken Neal, then editorial page
editor, boasted to a civic club luncheon about the

credibility and its readership.
When Collective Strength surveyed a 1,000
Tulsans last summer, they heard back that Tulsans

Brick & Wood

No more
fingerprints

Wh:-ﬂ-)

State Senator Randy

DummdAn urante tay <tOD

: skilled storytellers. These young people have plenty
: of options, and their experience at the World, albeit
¢ very brief, gives them an edge over new J-school

neighborhood groups and individual city councilors - ;

graduates with no experience at all.
But a city needs a good daily newspaper. Citizens

need detailed coverage of the actions of city councils
: and planning commissions and school boards.

¢ History needs an ongoing record of the issues of the
. day.

In a day when national and internaticnal news

is available from hundreds of sources at the press
! of a button, only trustworthy local coverage and
! commentary will attract readers to a local newspaper.

The latest layoff is a financial band-aid over

¢ the Tudsa World’s untreated cancer: The loss of its
i readers’ trust. Will the patient have the courage to
lack of dissent and diversity on the editorial board on :
local issues. That lack of diversity is killing the paper’s

undergo the radical steps needed to halt the cancer’s
spread?

Of course,
that data

by Dave Barber & Richard Mullen

LOVE LETTERS,

HATE MAIL

Why i March
Dear Editor:

After 52 years as a native Califomian | recently moved.
} loved California, its scenery, and its quirkiness. Being 52
though | knew that the majority of voters in Califomia had
voted against equal rights for blacks decades ago because
that’s what the scared majority wanted.

Still, | was proud of California because it was on the
forefront in being open to ideas, innovations, a diversity
of peoEIe, and was freer than most states. In grade school
we ranked close to the top in education. We catapulted
the economic boom of the U.S. after WWI with our
aercspace/defense industries, agriculture, and superb uni-
versities. We tended to rely on science and facts to guide
our policy making and less on religious fears, although we
welcomed diverse religious freedom and freedom from
religion.

| partook of many volunteer activities starting as a -
child, from planting seedls on a bikeway, raising funds for
public television, walking/running to help alleviate poverty
and diseases, volurteering for a suicide prevention hotline,
to being an active Boy Scout.

While trying to be the “ideal” kid, there was a dark se-
cret | guarded. I realized around 5th grade that | was gay.
Even though | dicl not choose this anymore than anyone
chooses to be straight | hid my secret well, Against this
backdrop were religious extremists who while they meant
well in their own minds were iterzlly kiling me with their
proselytizing, saying that people like me would bum in hell
and were inferior Iiltshamemwdaadegreedwatlatar
{_)almost comimitted suicide by jumping off a domitory in

avis.

Others kept saying, “If only homosexuals would settle
down and not be promiscuous, and be more like us, we
would give them respect and equal rights.”

Later fundamentalists would say, "We equal
rights for homosexuals, but not “Special Pﬁs:i@:“ for
homosexuals”, in their never-ending campaigns against
gay equality.

Jumping ahead, we now have loving gay couples
who are not promiscuous, who want to lead normal, sup-
portive family lives, yet again the religious extremists have
displayed their disingenuous words.

Qur Constitution is traditionally there to ot
equal rights, not discard them, The Republican California
Suprerne Court ruled that granting marriage, a civil, not
religious contract only to heterosexuals amounts to special
privileges for heterosexuals in Califomia.

1 have heard conservatives say, "l think everyone
should be treated equally and have equal opportunities
and that’s why I'm opposed to affirmative action.” And we
have all heard the line, “Same sex marmiage threatens the
sanctity of mamiage!” if these people were truly authentic
in that belief, their sition would have banned
divorce, as NOTHING threatens the sanctity of mariage
more than the big "D"

| am sad that | wes unable to vote against inequality.
The Cafifornia | knew in its day strived to welcome prog-
ress, compassion, and equality. The California | knew had
Govemnor Reagan speak out strongly against the refigious
extremists who tried to ban gays as schoolteachers!

While | may have physically deserted California | pray
that those of you there and in other states facing this civil
rights issue will :J)en your hearts and minds and help save
the life of that little boy or girl out there who hear you say
whether they are a worthwhile human being deserving
what you take for granted, the right to love and marry.

] support equal rights for all; not special privileges for
heterosexuals. That is why | march,

Paul A, Harris
753 Ruslin Road
Eureka Springs, AR 72632

And it can't
protect anvone if

Ui

Yo




‘Tulsa Whirrled - Daily lays off its future in last week's downsizing - Colnmns - OpEd - U... Page 1 of 3

EXHIBIT “A*

{IRBS
il

TULSA METRO'S ONLY INDEPENDENT NEWSWEEKLY

Cover Story

News

Columns
OpEd
Commentary
In the City
Letters
Double Take

Just Your Style

sSports
Arts

Music

Cinema

Cuisine Scene

Events

Departments
Classifieds

Special Issues

Issue PDF

Contact Us

Facebook

UTW Myspace

http://www.urbantulsa.com/gyrobase/Content?oid=0id%3A25566

UTW READER COMMENTS | HAS SOMETHING MADE YOU MAD? TELL US! Seamh

Home » Columns » OpEd My Brofile | My Settings

JANUARY 14, 2008

Tulsa Whirrled

Daily lays off Its future in last week's downsizing

BY MICHAEL D. BATES

The e-mail went out at about 5pm on Monday, January 5, ordering the

recipient to show up for a special meeting the following moming at 10am,  Ganments (0)

P2 ranit articie
Print Article

Co-workers spent the rest of Monday night shooting messages back and Ty
AP Add to favorites

forth via Blackberries, text messages, IMs, and Facebook, rying to find a
pattern in who received the invite to the special meeting and who didn't.

ALSQ IN OPED

The invitation was to the corporata abattoir. Behind the pebble-clad walls Onty One Solution
of the Tulsa World's totalitarian-modeme Main Street bunker, 28 Sprinkled to Death
x&ployees, 26 of them news staffers, leamed that they were being laid Lessons from the OIf Market

More (257)...
The victims Included copy editors, designers and reporters, including two
of the daily's three state capitol reportars. They were givan a minimal ALSO IN COLUMNS
severance package: two weaks pay, plus accrued vacafion, and Love Letters/Hate Mail
ingurance coverage through the snd of January.

Take a Hike
This was the second World layoff in less than a year. in March 2008, the Work tf Out
daily shut down its Community World editions, axing 17 positions, while More [134)...

adding five new positions to the newsroom and website staff. A few of
those who had been lald off were hired back for the new downlown
positions.

That cost-cutting move made SOme economic sense, even though it was sad to see many good people put oul of
a job. The community editions were a stratagic move in the mid-'90s to head off compatition from suburban
papers, 8 need thet ne longer existed. The paper was able to shed the cost of maintaining satellite offices around
the metro area and the added expensa of producing and distributing targeted editions.

This latest laycff appears to be both a strategic blunder and a missed opportunity. Creative, energetic, and
intelligent young joumnalists who might have reinvigorated the paper with a fresh perspective on local news and
fresh ways to present stories to readers were let go.

Meanwhile, the paper kept the tired old voices whose pro-ocal-establishment bias has alienated its readers and
accelerated its decline.

Word is that the daily's middle managers - the section editors - were laft completely out of the loop. Upper
management decided who would go, and they seem to have appiied a strict last-in-first-out policy. Instaad of
using a scalpel, the World big shots took a blunt axe to the roster.

Not every long-ime employes is dsadwood, and some newcomers are no doubt too green and immature to be
productive. But it doesn't make sense for management to keep somecne on the payroll who slaeps at his desk or
who is complacently phoning it in every day, hanging on untll retirement, white laying off innovative and
enthusiastic young staffers.

Youth Not Served

During the last few days, through some Internet siauthing, I've leamed more about those who were given the
sack. Many of them had only been with the paper for four or five months, hired in August and let go in January.

Many of the newest hired-and-fired were recent graduates, but they were nevertheless talented journalists with
an evident love for their chosen profession. Several came from the University of Missouri, ane of the top
joumnalism programs in the country.

One of the papar's designers wrote about her dismissal on her blog, headygossherey wordpress.com. A glance
back through her archives reveals someone wrifing with informed passion about the best ways to organize and
present information to newspaper readers.

Ancther of the layoff victims had been editor-in-chief of the O'Collegian, the student-run OSU daily, and had
challenged the administration over student control of the paper's website. Yet another had besn an award-
winning sports editor in & smaller market before coming to Tulsa.

The daily’s new hires were lured from around the country to what they were led to befiove would be one of the
most stable situations in print joumalism.

They were encouraged to think that a locally-owned newspaper, under the founding family's ownership for more
than a century, was universally respectad around town and wouldn®t be subject to the instant profit pressures
experienced by papers owned by publicly-traded corporations. They were told that Tulsa's economy hasn't been
hit as hard as that of the rest of the country.

1/14/2009




